Deel dit berichtShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Deel dit berichtShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Chronische pijn: terugval voorkomen

Pijn is een belemmerende factor in het dagelijks leven. Gelukkig kun je als patiënt zelf ook wat doen om dit te verbeteren. Oefeningen en medicatie zijn twee instrumenten om pijn te verminderen. Deze volhouden valt alleen niet altijd mee. Onderstaande tips helpen je hierbij. Wat de kans op een terugval aanzienlijk verkleint. Ook in informatiekaart-vorm beschikbaar.

Bewegen thuis

Voor je pijn volg je misschien een behandelprogramma bij pijnrevalidatie of fysiotherapeut. Of je krijgt oefeningen om elke dag thuis te doen. Zodat je beter gaat bewegen, mogelijk minder pijn hebt en weer kunt meedoen aan activiteiten of werk.
Het is niet altijd makkelijk om dat vol te houden. Het komt even niet uit, ik doe het later wel, ze zijn saai, en het werkt toch niet. Redenen genoeg om niet volgens schema je oefeningen te doen. Toch werkt trouw thuis oefenen wel. Om de pijn te verminderen. Of om activiteiten wél te kunnen blijven doen of zelfs uit te breiden zodat je meer kunt.

Tips voor thuis

  • Informeer goed waarom je de oefeningen moet doen en voor hoe lang.
  • Doe de oefeningen op vaste tijden en zo vaak als moet.
  • Vertel de behandelaar of er problemen zijn met je dagschema om ze te doen.
  • Zoek leuke muziek of een tv-programma voor tijdens de oefeningen.
  • Neem contact op met je behandelaar als het oefenen niet meer zo goed lukt.
  • Vertel je omgeving dat oefenen erg belangrijk is en vraag support.
  • Gebruik indien mogelijk apps of games om op een leuke manier te oefenen.

Kom in beweging

  • Games via computer of tv, zoals therapwii (spelkarakter).
  • Kijk tv of luister naar muziek tijdens het oefenen.
  • App met oefeningen via de revalidatiearts of fysiotherapeut te downloaden.
  • Afspraken-app (google) bespreken met je behandelaar of hij die heeft en wat erin komt qua huiswerkoefeningen.
  • Apps voor bewegen zoals de fitapp.
  • Physitrack: online tool via de fysiotherapeut.
  • Lage rugpijn-app, trainingsprogramma.
  • Leeuwis FysioFit hulpprogramma bij workouts.
  • Fysiotherapie app met digitale voorbeelden voor oefenen.
  • Persoonlijk online behandelplan waarbij de fysiotherapeut online de vorderingen kan volgen.

Manage je medicatie

Je vergeet je medicijnen, tijdstippen voor inname passen niet in je dagschema, je hebt wel erg veel medicijnen, je ervaart teveel nare bijwerkingen of denkt dat ze toch niet werken. Allemaal heel begrijpelijke redenen. Toch is het belangrijk je medicijnen in te nemen zoals is voorgeschreven. Anders werken ze niet goed en worden je ziekte of aandoening en de pijn niet goed behandeld.


Tips voor inname

  • Laat je goed door je arts informeren waarvoor de medicijnen zijn en hoe ze werken.
  • Vraag welk resultaat je mag verwachten en hoe lang je ze moet nemen.
  • Bespreek of er belemmeringen zijn om de medicijnen goed in te nemen, zoals past het tijdstip wel in je dagritme, heb je teveel medicijnen bij elkaar, kun je moeilijk slikken.
  • Herhaal bij de arts wat je ervan begrepen hebt en aarzel niet om vragen te stellen.
  • Neem elke dag op dezelfde tijd de medicijnen in.
  • Leg de medicijnen op een vaste plek.
  • Doe reservemedicijnen in je tas of portemonnee voor als je onverwachts niet thuis bent om op de juiste tijd de medicijnen te nemen.
  • Herinner jezelf eraan waarom die medicijnen nodig zijn.
  • Bespreek nare bijwerkingen met je arts of apotheker.
  • Vertel de apothekersassistente bij een herhaalrecept hoe je de medicijnen ervaart.
  • Als je overweegt om te stoppen bespreek dat met de arts: stop niet zomaar.
  • Heb je problemen met slikken, vertel het de apotheker: mogelijk is er een oplossing.
  • Let op met kruiden, homeopathische middelen. Deze kunnen de voorgeschreven medicijnen beïnvloeden, die dan mogelijk niet goed werken. Bespreek dat met je arts of apotheker.

Medicatietools

  • Kruis in je agenda/smartphone aan dat je de medicijnen hebt genomen.
  • Neem een wekker, belsignaal via de smartphone voor de tijd van inname.
  • Gebruik mijnpijncoach.nl, een handige module over omgaan met chronische pijn.
  • Smartphone app MemoMedic om de tijd van inname medicijnen te herinneren en de voorraad bij te houden.
  • Apps ‘Pijndagboek’, ‘Moet ik naar de dokter?’ en ‘Pijn Monitor’: pijnpatiënten kunnen deze gratis downloaden in de App store/Google Play store.